Johan's Blogstek

Mijn kijk op de wereld van alledag...

Het nieuwe speeltje van de Rabobank

Rabo Scanner

Rabo Scanner


Wanneer u, net als ik, spastisch bent dan heeft u wellicht al de onderstaande kwestie ondervonden.

Vanaf medio 2014 rolt de Rabobank haar nieuwste speeltje, de Rabo Scanner, uit. Dit is de opvolger van de Random Reader, welke het voor mij altijd goed gedaan heeft. De Rabo Scanner heeft de grootte van een gsm. Aan de voorkant bevindt zich een kleurenscherm, aan de achterkant een camera. De toetsen werken heel licht (te licht?), waardoor de kans op het maken van fouten aanzienlijk is.

Onlangs ontving ik de Rabo Scanner. Na het lezen van de instructies besloot ik om deze te proberen. Ik startte de website van de Rabobank op, en koos voor de Rabo Scanner in plaats van de Random Reader. Op het scherm verscheen een kleurcode welke ik door middel van de ingebouwde camera in de scanner moest proberen te ‘vangen’.
Door mijn spasme heb ik moeite om mijn armen en handen stil te houden, waardoor ik continu een foutmelding kreeg. Ik besloot de Rabobank te bellen om dit te melden. Een vriendelijke jongedame heractiveerde mijn Random Reader zodat ik deze tot 1 oktober 2015 kan blijven gebruiken. Wat er daarna gebeurt is niet duidelijk. De Rabobank heeft nog geen goede alternatieven voor de Rabo Scanner behalve dan misschien de Random Reader Comfort, een Random Reader welke twee keer zo groot is. Of misschien moeten we toch weer overstappen op de ouderwetse overschrijvingsformulieren? De vraag is echter: willen we dat? Willen we met een enorm apparaat opgezadeld worden of geconfronteerd worden met een extra berg papier? Ik niet…

Hoe je het ook went of keert, mensen met een fysieke handicap worden ernstig benadeeld! Het niet meer zelfstandig kunnen (tele-) bankieren dwingt hen feitelijk in een afhankelijkheidspositie. Dit mag en kan niet de bedoeling zijn van de Rabobank. Toch? Het lijkt erop alsof iemand heeft zitten slapen. Het is ondoordacht, en waarschijnlijk hebben ze zich niet gerealiseerd dat een grote groep mensen deze scanner niet kan gebruiken?
Wanneer de Rabobank niet op korte termijn met een goede oplossing kan komen dan dreigt het risico van klantenverlies. Mensen willen nu eenmaal graag hun zelfstandigheid behouden en niet afhankelijk worden gemaakt van anderen. Zeker wanneer het gaat om bankzaken, wat voor velen toch een uiterste privézaak is, is dit erg belangrijk!

Update – 18-03-2015, 19:14 uur
Ik ben vanmiddag naar de Rabobank geweest om mijn ongenoegen over hun werkwijze kenbaar te maken. Mijn vraag waarom de Random Reader moet worden vervangen door een Rabo Scanner kreeg als antwoord: “Het is eenvoudiger en sneller voor onze klanten…”
Ja best, maar niet voor mensen met een beperking! Ik heb dan ook een serieuze klacht neergelegd, en deze wordt doorgezonden naar het hoofdkantoor in Utrecht. Ik zei tegen de medewerker dat ik het gevoel kreeg dat de Rabobank het nieuwe systeem de consument gewoon door de strot duwt..? Op mijn verwijt dat de Rabobank de scanner waarschijnlijk niet had getest binnen een groep gehandicapten wist hij niet goed antwoord te geven. Want: was dat wel gebeurd, dan waren deze onvolkomenheden zeker aan het licht gekomen..?
Ik kon nog wel gebruik blijven maken van mijn huidige Random Reader totdat deze de geest geeft. Daarna, zo adviseerde de medewerker me, zou ik moeten overgaan op de Random Reader Compact, omdat de kleine Random Reader niet meer gemaakt wordt. Wat ik dus simpelweg niet wil, om de eenvoudige reden dat deze reader ruim twee keer zo groot is al mijn huidige apparaatje!
Ik wil nog even de reactie van de Rabobank afwachten, maar ik heb eigenlijk mijn plan al getrokken. De Rabobank is te groot geworden voor een gewone consument, hoewel ze dit zeker zullen ontkennen! Ze krijgen steeds meer spatjes, en ook deze bank lijkt langzaam maar zeker in opspraak te komen? Ik ben er klaar mee, en ga binnenkort kiezen om te gaan bankieren bij een kleinere bank!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Johan's Blogstek © 2015