Johan's Blogstek

Mijn kijk op de wereld van alledag...

Rolstoelperikelen (16 februari 2017)

Ik ben kwaad. Of liever: woedend, razend! Kwaad op het systeem van hulpmiddelverstrekkers. Het lijkt erop alsof het die bedrijven helemaal niets interesseert dat afhankelijke mensen aan huis of zelfs aan bed gekluisterd zijn omdat hun hulpmiddel defect is, of zelfs niet voldoet!

Bedrijven als Medipoint en Welzorg zijn reusachtige organisaties welke de grote massa vragen en problemen niet lijken te kunnen tackelen!? Nog steeds lijkt de expansiedrang niet te stoppen: thuiszorgwinkels en andere aan zorg gerelateerde bedrijven worden opgekocht. Voor mensen welke afhankelijk zijn van zorg betekent dit dat hun keuzevrijheid voor een aanbieder steeds verder wordt beperkt. Bij eventuele problemen blijken deze bedrijven zelfs moeite te hebben om tot een doeltreffende oplossing te komen. Je kunt wel beterschap beloven, maar als klachten van vier maanden oud niet worden behandeld laat staan opgelost (Medipoint), dan geeft dat te denken! Het woord “minachting” is zelfs nog een understatement!

Ik heb er zelf mee te maken. Inmiddels ben ik al bijna 17 maanden (!) verder sinds op 3 oktober 2015 mijn elektrische rolstoel defect ging. Ik heb nu twee elektrische rolstoelen tot mijn beschikking, welke allebei forse lichamelijke klachten geven. Er is tot op heden nog steeds geen juiste voorziening geleverd! De pijn, stress, moeite en ongemak die de hele kwestie mij al gekost heeft is in één woord gigantisch te noemen. De leverancier (Medipoint) blijft steeds in gebreke, en reageert niet eens meer op vragen van mijn kant. Ik heb het vertrouwen in Medipoint schriftelijk opgezegd, en ze gedreigd met juridische stappen. Ze kunnen een forse claim van mij tegemoet zien!

Het afgelopen jaar beschouw ik voor mij als een verloren jaar. Door de slechte rolstoelen en het inadequaat reageren op vragen van mijn kant ontstonden er veel lichamelijke en psychische ongemakken, en werd ik voor een belangrijk deel aan huis gekluisterd. Ik heb continu medicatie nodig in de vorm van pijnstillers omdat ik anders ‘s nachts geen oog meer dicht doe. Door de slechte zithouding raakt mijn lichaam steeds meer vermoeid, wat leidt tot een forse toename van mijn spasticiteit en spierkrampen. Het houdt me bezig, dag in, dag uit. De confrontatie met een constante toename van mijn handicap omdat ik door de slechte zithouding in de rolstoel steeds verder beperkt wordt in mijn mogelijkheden is enorm frustrerend! Ik heb mezelf altijd voor een belangrijk deel kunnen redden. Nu, op dit moment, heb ik het gevoel steeds afhankelijker te worden van de thuiszorg. Ik kan mijn jas niet eens meer zelfstandig aantrekken, omdat door het spasme mijn armen extreem verstijfd zijn, en ik ze dus onvoldoende omhoog krijg.

De afgelopen twee maanden ben ik op het revalidatiecentrum onderzocht op mijn zithouding. Mijn beide rolstoelen zijn bekeken, en daaruit kwam de conclusie naar voren dat ze allebei foutief zijn aangemeten! De rapportage welke hieruit volgt zal ik naar de Wmo sturen. Er is aangegeven door de Wmo dat er dan een spoedprocedure zal worden opgestart.

Bovenstaande is slechts een bloemlezing van de complexe problematiek welke zich het afgelopen anderhalf jaar heeft gevormd. De gemeente heeft momenteel een contract met Welzorg, maar afgaande op de berichtgeving op Facebook en een artikel op de website van Support Magazine van 14 februari 2017 (link) ben ik bang dat ik opnieuw van de regen in de drup beland. Ik heb hierover een mail gestuurd naar mijn contactpersoon bij de Wmo, om te vragen hoe zij hierin stond. Haar antwoord was uitermate zwak: “Ik kan daar geen pasklare oplossing voor geven…”

Wanneer ik pech heb duurt de hele soap nog voort. De nieuwe rolstoel zal ik in ieder geval laten aanmeten op het revalidatiecentrum in het bijzijn van mijn vaste ergotherapeute, Welzorg en de Wmo. Maar of het goed gaat komen blijft uiterst onzeker.

Updated: 16 februari 2017 — 14:26

3 Comments

Add a Comment
  1. Persoonlijk denk ik ook dat Welzorg te groot is. Ze leveren voor heel veel gemeenten. Dan gaat de kwaliteit achteruit. Daarnaast kan het wat mij betreft veel efficiënter. De mensen die je aan de telefoon krijgt hebben bijna geen kennis van de producten lijkt het wel. De monteurs kijken alleen naar het probleem en niet verder of het product verder nog goed werkt, waardoor ze later nog een keer kunnen terugkomen of voor iets kleins wat je met wat telefonische ondersteuning zelf had kunnen verhelpen. Scheelt tijd en dus geld. Wat ik wel goed vind is dat ze eindelijk hebben gereageerd op alle perikelen.

    1. Niet alleen Welzorg, Rosita. Medipoint is zelfs nog groter dan Welzorg (en groeit nog steeds…)

  2. Helaas heb ik niet alleen negatieve ervaringen met deze twee leveranciers. Het lijkt alleen maar om geld te draaien. Ik snap dat iedereen een boterham wil hebben, maar kwaliteit van leven staat voorop en dan krijg je die boterham ook wel. Ik snap niet dat het tegenwoordig zo’n gevecht moet zijn. Er wordt niet beseft dat het veel meer geld kost op deze manier dan als het gelijk goed gedaan wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Johan's Blogstek © 2015