Johan's Blogstek

Mijn kijk op de wereld van alledag...

Rolstoelperikelen (3 juli 2017)

Otto Bock B600

Otto Bock B600

Inmiddels, het is nu maandag 3 juli 2017, is het 640 dagen (!) geleden dat mijn B600 (elektrische rolstoel) de geest gaf. Omdat de gemeente vanaf 1 januari 2016 overging van Medipoint naar Welzorg had ik in overleg met hen besloten om de aanvraag proberen uit te stellen tot na nieuwjaar. Dat is niet gelukt, zodat medio december 2015 alsnog Medipoint ingeschakeld moest worden.

 

Luca

Het ging letterlijk van kwaad tot erger! De adviseur welke mijn nieuwe elektrische rolstoel aanmat vergat (Weigerde! Hij vond het niet nodig!) om de nieuwe rolstoel te spiegelen aan de B600. Het gevolg was dat er een rolstoel werd geleverd welke absoluut niet voldeed! Ik had in beginsel aangegeven geen Puma of daarop gelijkend model te willen hebben. De beensteunen van dat type rolstoelen staan heel ver naar voren en kunnen niet ver genoeg ingetrokken worden waardoor ik niet meer onder tafels, mijn keuken of bij apparatuur kan.

You-Q Luca

You-Q Luca

Daarnaast bleek de rolstoel, een You-Q Luca, veel te breed afgesteld te zijn. Ik kon er bijna twee keer in. De rug was niet goed, de hoofdsteun was niet de juiste, en nog tal van dingen meer. Dit heb ik aangegeven bij de gemeente en bij Medipoint, Er werd toen een andere adviseur aangesteld, welke eigenlijk net zo eigenwijs was als de eerste. Deze kwam twee weken na de melding pas kijken, maar stelde niets in. Er moesten onderdelen besteld worden en dat zou ook een tijd gaan duren. Toen er twee weken later nog steeds niets was gebeurd heb ik gedreigd met een advocaat. Dat hielp, want toen kon het in een keer wel.

In de tussentijd ontwikkelde ik steeds meer rugklachten door de oncomfortabele houding van de rolstoel.

De Luca bleef echter tekortkomingen houden. Bij de evaluatie van de rolstoel ben ik letterlijk uit mijn vel gesprongen! Ik wilde graag een B600 terug. Maar zowel de gemeente als Medipoint bleven voet bij stuk houden dat die rolstoelen niet meer verstrekt werden vanuit de WMO.

 

Permobil F5

Permobil F5

Permobil F5

Er moest toch een andere oplossing gevonden worden voor mijn problemen. De adviseur van Medipoint kwam met het idee om eens te gaan kijken naar een Permobil F5. Dit waren – volgens hem! – kwalitatief goede rolstoelen. Ze waren wel veel duurder dan de Luca, maar als dat de oplossing was dan moest dat maar. Er werd een afspraak met Permobil gemaakt. Er volgde een passing. Ik mocht de stoel vier dagen uitproberen, waarna ik het groene licht gaf dat de stoel gebouwd mocht worden. Drie weken later was de levering.

In eerste instantie leek het een verademing. Echter, binnen twee weken merkte ik dat er iets in mijn rug zat te prikken. Medipoint en Permobil kwamen kijken en de man van Permobil haalde een stuk adhesieschuim van 4 cm. dikte uit de rugleuning. Dit zorgt bij bepaalde aandoeningen voor extra steun in de rug, maar had er niet standaard in geplaatst mogen worden!

De rugklachten bleven aanhouden. Zelf had ik het idee dat de rugleuning niet goed was. Ik heb er een ergotherapeut naar laten kijken welke eigenlijk eenzelfde mening als ik had. Echter, ze kon geen uitsluitsel geven. Ik heb toen contact gezocht met Revalidatiecentrum Blixembosch in Eindhoven. Daar ben ik volledig onderzocht en men kwam tot de conclusie dat de huidige rugleuning van de F5 ongeschikt was. De rugleuning welke in de Luca zat was beter. De F5 is toen aangepast en er is een andere rugleuning (met bredere, dikkere wangen) geplaatst. Maar dat ding beperkte mij in mijn bewegingsvrijheid, zodat ik Medipoint benaderde om de rugleuning uit de Luca (welke hier ook nog staat!) over te zetten in de F5. Ik had mijn vrijheid weer terug. Echter, de rugproblemen bleven!

Ik kon eindelijk normaal van huis af. Dacht ik! Fout! Bij het eerste serieuze ritje met de F5 begon de rechter aandrijfmotor te ratelen en te tikken. Dit heb ik gemeld bij Medipoint, en nu blijkt dat er een serie motoren is waarin een fout zit. Heb ik dat!? De linker aandrijfmotor begint nu ook rare bijgeluiden te maken…

Het blijkt om een probleem van de lagers te gaan. Medipoint zei me om nog even door te rijden, want ze zijn ermee bezig. Er moet binnen Permobil een oplossing gezocht worden.

Ik zei: “Dat is goed. Maar zo gauw het ding stil valt en ik sta ergens in the middle of nowhere, dan bel ik mijn taxibedrijf op om me naar huis te brengen. De rekening gaat dan naar Medipoint…”

 

“Ik heb het helemaal gehad met die club..!”

Op zaterdag 22 juli aanstaande is het precies 600 dagen geleden dat Medipoint in beeld kwam! Nog steeds is die club aan het vogelen hoe ze de F5 in orde krijgen, en nog steeds blijkt ook deze rolstoel heel veel ellende te geven. Ik ben er echt klaar mee! Mijn gezondheid heeft er flink onder te lijden gehad, ik heb heel veel pijnklachten waarvoor ik medicatie en medicinale wietolie gebruik.

Medipoint wordt dadelijk, nadat ik mezelf medisch binnenstebuiten heb laten keren, financieel aansprakelijk gesteld voor alle ellende van de afgelopen tijd! Door hun geklungel beschouw ik 2016 voor mij al als een verloren jaar. En we zijn nog niet klaar, dus ook 2017 kan daar nog bij komen! Het is een grote schande! Ik hoop dat de Kempengemeenten  dadelijk zo slim zijn om zowel Welzorg (welke al de wacht is aangezegd!), maar ook Medipoint buiten te schoppen en om te zien naar een kleinere hulpmiddelverstrekker met oog voor de mensen om wie het gaat…

Updated: 3 juli 2017 — 11:45

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Johan's Blogstek © 2015